سر چرب و خشکی مو

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند، سر چرب و خشکی ساقه مو است. یعنی برخلاف کف سر که چرب است و نیاز به شست و شو دارد، ساقه مو خشک است و نیاز به شست و شوی اندک دارد. موی خشک، مویی است که یا میزان رطوبت اندکی دارد، یا رطوبت را به سرعت از دست می دهد. خشکی ساقه مو باعث می‌شود تا مو به سرعت بافت خود را از دست بدهد و زبر و بدحالت دیده شود. در این مقاله به بررسی این مشکلات و رااهکارهای لازم برای بهبود شرایط مو پرداخته می شود.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • کف سر چرب و ساقه مو خشک، چرا و چگونه؟
  • تقویت ساقه مو خشک و رفع مشکل کف سر چرب
  • بهترین ماسک خانگی برای ساقه مو آسیب دیده

کف سر چرب و خشکی ساقه مو، چرا و چگونه؟

ساقه مو خشک و کف سر چرب، یکی از عمده مشکلات سایع در میان خانم‌ها است. برای این موضوع دلایل زیادی وجود دارد که شایع ترین انها عبارتند از:

  • کمبود مواد مغذی و مشکلات سو تغذیه
  • شست و شو مو با استفاده از آب حاوی کلر بالا
  • استفاده مکرر و مداوم از وسایل حالت دهنده مو مثل انواع سشوار، بیگودی و اتو مو
  • استفاده از شامپو و نرم کننده نامناسب برای موهای مختلف

بیماری‌های مختلف باعث تشدید مشکل  چرب بودن کف سر و خشک بودن مو می‌شود

 نقش بیماری در چرب شدن کف سر و خشک شدن ساقه مو

بیماری های مختلفی در خشک شدن ساقه مو نقش دارند، از جمله آنها می‌توان به بیماری‌های زیر اشاره کرد.

  • کم کاری در غده‌های تیروئیدی و پاراتیروئیدی که باعث کاهش میززان کلسیم موجود در خون می‌شود این موضوع در نهایت منجر به نابودی ساقه مو می‌شود.
  • مشکلات هورمونی به خصوص هورمونهای زنانه در خانم ها که باعث تغییرات در خلق و خو و همین طور شرایط مو می‌شود.
  • کاهش جذب ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن که دلایل مختلفی دارد اما تاثیر نهایی ان بر خشکی ساقه مو است.
  • مشکلات عصبی: مصرف داروهای مربوط به بیماری‌های اعصاب، پرخوری و بی اشتهایی عصبی همه و همه نقش به سزایی در وضعیت مو دارد.

سر چرب ساقه خشک

از کجا بدانیم ساقه مو خشک و کف سر چرب داریم؟

برای داشتن اطلاعات در این مورد در ابتدا باید بدانید که حجم مو و جنس مو تاثیر زیادی در تعیین شرایط مو دارد. اگر پس از شستن مو در مدت زمان کوتاهی کف سر شما چرب شد اما چربی به ساقه مو منتقل نشد، کف سر چرب دارید. موهای خشک علاوه بر مسائلی که قبلا گفته شد، به جنس مو نیز بستگی دارد

موی متخلخل رطوبت را بیشتر نگه میدارد، در  حالیکه موی دارای منفذ زودتر خشک می شود

برای تعیین وضعیت مو از نظر منافذ پس از شستن مو،  یک تار موی خود را جدا کنید و در یک لیوان اب قرار دهید. جایگاه این مو نشان دهنده میزان تخلخل و همینطور اندازه منافذ مو است. اگر مو روی سطح آب قرار بگیرد یعنی دارای منافذ کمی است و متخلخل نیست. نبود منافذ در مو باعث ایجاد ساقه مو خشک می شود.

اگر مو به میانه ‌لیوان آب برود یعنی مو دارای منافذ مناسب از نظر تعداد و همینطور، اندازه منافذ است. قرار گرفن مو در بخش انتهایی لیوان به معنای وجود موهایی با منافذ بزرگ و با تعداد زیاد است. این دسته مو نیز همانن ساقه مو خشک و یا افراد دارای کف سر چرب ، دارای مشکلاتی است که در مقالات دیگر به انها پرداخته شده است.

تقویت ساقه مو خشک و رفع مشکل کف سر چرب

خشک شدن ساقه مو و یا چرب شدن کف سر از جمله مشکلاتی است که به دفعات زیاد رخ می دهدف اما برای رفع این مشکل چه راهکارهایی وجود دارد؟

  • برای رفع خشکی ساقه مو، بهتر است در مرحله اول، اقدام به کوتاه کردن مو و ساقه آن کنید. این موضوع باعث می‌شود تا مراقبت و نگهداری از مو آسان‌تر شود و همچنین هزینه‌های مربوط به نگهداری و خرید شامپو و مواد مورد نیاز برای بهبود وضع مو نیز کاهش یابد.
  • استفاده از مولتی ویتامینها و مکمل‌های مورد نیاز مو

برخی ویتامین‌ها ممکن تاثیر مستقیم و زیادی بر سلامت پوست و موس شما دارند. بسیاری از این ویتامین‌ها می توانند مشکلاتی نظیر شوره سر یا چرب شدن کف سر و خشک شدن ساقه مو را بر طرف کنند. برای مثال استفاده از مولتی ویتامین‌های دارای امگا سه، باعث افزایش درخشندگی مو می‌شود. درخشندگی مو تحت تاثیر کراتین است. بنابراین این ویتامین باعث افزایش کراتین ساقه مو می‌شود. این موضوع نقش مهمی در کاهش خشکی دارد.

ویتامین‌های گروه A و C و همینطور بیوتین باعث بهبود شرایط ساقه مو خشک و چربی کف سر می‌شود

هیدراته نشدن مو باعث افزایش خشک شدن و وز شدن مو می‌شود

  • شست و شوی درست و اصولی مو

شستن مداوم مو باعث افزایش حساسیت غدد چربی یا سبوم موجود در کف سر می‌شود.  شستن مو شاسد در نگاه اول باعث پاکیزگی شود اما در ادامه به دلیل افزایش سبوم، باعث افزایش چرب شدن کف سر می‌شود و این موضوضع در شک شدن ساقه مو نیز تاثیر دارد.

بنابراین سعی کنید اگر به طور روزانه مجبور به استفاده از حمام هستید، از شامپوهای قوی استفاده نکنید، استفاده از شامپوهای گیاهی و یا حتی شامپوهای ضعیفی مثل انواع شامپوهای بچه، باعث حفظ وضعیت سبوم مو می‌شود.

  • استفاده نکردن از وسایل حرارتی

 

مو

برای رفع مشکل خشک شدن ساقه مو و چرب شدن کف سر، بهتر است سعی کنید تا حد امکان، از وسایل حرارتی قوی برای حالت دادن به موهای خود استفاده نکنید،  اجازه دهید مو ابتدا با استفاده از یک حوله نخی تا حد زیادی خشک شود. در مرحله بعد اگر نیاز به استفاده از وسایل خشک کننده است، حتما  وسایل با فاصله زیاد نسبت به مو قرار گیرد و  به طور مستقیم و نزدیک روی مو قرار نگیرد.  برای بهبود بیشتر وضعیت  می توان از مواد محافظت کننده مو در مقابل حرارت استفاده کرد. یعنی پیش از سشوار کشیدن یک لایه محافظ روی سطح مو ایجاد کنید تا حرارت مستقیم به آن برخورد نکند.

نشانه‌های موی خشک

موی خشک خیلی سریع دچار موخوره می‌شود، زبر و غیر قابل کنترل است. این نوع مو به راحتی حالت نمی‌گیرد و حتما باید از سشوار و حرارت زیاد برای مرتب کردن ان استفاده کرد. گره خوردگی این نوع مو بسیار زیاد است و موهای کدری هستند. ساقه مو خشک در برخی افراد با خشکی سر و در برخی دیگر با چرب شدن کف سر همراه است.

 

بهترین ماسک خانگی برای ساقه مو آسیب دیده

برای رفع مشکلات ساقه مو، راه‌های مختلفی وجود دارد. در ادامه به معرفی چند مورد از بهترین ماسک‌های خانگی می پردازیم.

ماسک مو روغن و بادام

یکی از بهترین ماسک‌های مو برای خشکی ساقه مو و چرب شدن کف سر، ماسک روغن بادام و تخم مرغ است. این ترکیب در واقع رطوبت رسان و آبرسان بسیار قوی برای مو است. بررای درست کردن این ماسک به مواد زیر نیاز دارید:

  • 4/1 پیمانه از روغن بادام را با یک تخم مرغ مخلوط کنید
  • مخلوط حاصل را به شدت بهم بزنید تا یکنواخت شود.
  • مو را دسته بندی کنید و لایه به لایه به مخلوط حاصل، آغشته کنید.
  • حتما مخلوط را به کف سر خود نیز بزنید.
  • اجازه دهید این ترکیب حداکثر یکساعت روی پوست سر و ساقه مو شما قرار بگیرد و سپس با اب ولرم بشورید

سر چرب و ساقه خشک

ماسک مو اووکادو

این ماسک برای خشکی ساقه مو  بسیار مناسب است اما اگر چرب شدن کف  سر شما خیلی از حالت نرمال بیشتر است، بهتر است به کف سر نخورد.

برای درست کردن این ماسک باید یک اووکادو را برداشته، پس از جدا کردن هسته آن، با استفاده از وسیله‌ای مثل هاون یا گوشتکوب برقی له کنید.

نصفه پیمانه روغن نعنا یا عصاره نعنا به آن بیافزایید .

اگر علاقمندید تا از این ماسک معجزه آسا استفاده کنید، بهتر است زرده یک تخم مرغ را نیز به آن بیافزاید

اجازه دهید این ترکیب تا نیم ساعت روی ساقه مو شما قرار گیرد

ماسک مو عسل و زیتون

عسل یکی از بهترین مواد لازم برای افزایش رطوبت رسانی به مو است. ترکیب این ماده با روغن زیتون می تواند درخشندگی، رطوبت و شادابی زیادی برای موهای شما به ارمغان بیاورد.

مقادیر مساوری عسل و زیتون را با هم مخلوط کنید اجازه دهید یک ساعت روی سافه مو شما قرار بگیرد و سپس بشورید. بهتر است این ترکیب با ریشه و کف سر برخورد نداشته باشد

 

سخن اخر

خشکی ساقه مو و چرب شدن کف سر، از متداول‌ترین مشکلات مو است، استفاده نادرست از مواد شوینده و مشکلات هورمونی و بیماری بر شدت این مشکل می افزاید. در این مقاله به تمامی نکات مربوط به این مشکل و راه‌های رفع آن پرداخته شد. امید است این مقاله بتواند به شما کمک کند تا از زیبایی و شادابی موهای خود لذت ببرید. در پایان از شما می خواهیم اگر تجربه مشابهی برای از بین بردن این مشکل دارید از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید

 

 

در ویدیو زیر یکی از ماسک‌های مناسب برای موهای خشک و آسیب دیده، اموزش داده خواهد شد.