انواع شامپو

شامپوها سالیان سال است که به عنوان پاک کننده مو استفاده می‌شوند. شاید بتوان کاربردهای دیگری همچون شستن ظرف، نرم کننده لباس، کرم اصلاح و غیره را برای آن برشمرد اما همچنان مهم‌ترین کاربرد شامپوها تمیز کردن مو است. این روزها علاوه بر پیچیده شدن فرمولاسیون انواع شامپو هر روز نوع جدیدی به بازار عرضه می‌شود که کاربرد خاص خود را دارد. در این مطلب ما به 13 نوع متداول شامپو اشاره می‌کنیم.

آشنایی با انواع شامپو

در ادامه با 13 نوع شامپوی مختلف و کاربرد هرکدام آشنا می‌شوید.

  1. انواع شامپو روزانه (Everyday Shampoo)

بسیاری از افراد به صورت روزانه و منظم به شامپو نیاز پیدا می‌کنند و اینجاست که لزوم انواع شامپو روزانه مطرح می‌شود. دوش گرفتن روزانه بدون استفاده از شامپو حس تمیزی را نمی‌دهد اما از طرفی استفاده کردن از انواع شامپو های قوی به طور مرتب به پوست و موی سر آسیب می‌رساند. شامپوی روزانه یک شامپوی خفیف و فاقد مواد سنگین است که استفاده روزانه از آن هم احساس تمیزی را به شما می‌دهد و هم به پوست و موی شما آسیب نرساند.

شامپوهای روزانه اغلب معادل شامپوی کودکان و حاوی سورفکتانت‌های خفیف هستند.

انواع شامپو های روزانه معمولا از مواد فعال تمیز کننده ساخته می‌شوند که مو را مرطوب، سالم و شفاف نگه می‌دارند. همچنین در ساختار آن‌ها از صابون و قلیا استفاده نشده است تا برای استفاده روزانه مناسب باشند. پس اگر شوره سر، موهای چرب، پوست سر حساس، خارش سر یا پسوریازیس دارید، انواع شامپو روزانه می‌توانند به درمان این شرایط و حبس رطوبت در آن کمک کنند و همچنین حجم موهای شما را نیز افزایش دهند.

  1. انواع شامپو برای موهای چرب (Oily Hair Shampoo)

برای برخی افراد موهای چرب مشکلی همیشگی است. برای خلاص شدن از شر پوست سر چرب، آن‌ها راهی جز شستن هر روزه موهای خود ندارند. دلایل زیادی منجر به موهای چرب می‌شوند که از این بین می‌توان لمس بیش از حد مو، کمبود رطوبت، شستشوی بیش از حد سر، استفاده از محصولات اشتباه، استفاده از برس یا شانه کثیف و شانه زدن بیش از حد موها را نام برد.

اگر موهای شما مستعد چرب شدن است، ناجی شما شامپوی مخصوص موهای چرب با کیفیت است. این شامپوها سبوم یا چربی پوست سر را کاهش می‌دهند اما روغن‌های طبیعی مو را از بین نمی‌برند و آن را خشک نمی‌کنند. به دنبال انواع شامپو موی حاوی سالیسیلیک اسید باشد زیرا این ماده به از بین بردن سلول‌های مرده و همچنین شوره سر کمک می‌کند.

برخی از شامپوهای مخصوص موهای چرب pH بالایی دارند که به موهای شما امکان مرطوب ماندن برای زمان‌ طولانی را می‌دهند. انواع شامپو های مخصوص موهای چرب را برای یک یا دو دقیقه بر روی مو و سر خود باقی بگذارید تا به خوبی فعالیت خود را انجام دهد. بهترین شامپو برای موهای چرب را در مقاله دیگری معرفی کرده‌ایم.

انواع شامپو موهای چرب

  1. شامپوی آبرسان یا مرطوب کننده (Hydrating Shampoo)

دلیل اصلی خشک و ضعیف بودن موهای برخی از افراد، عدم رطوبت در پوست سرشان است. پوست سر این افراد به اندازه کافی روغن مو تولید نمی‌کند تا رطوبت در موهای‌شان حبس شود.

همچنان که سن شما بالاتر می‌رود، پوست سرتان روغن کمتری تولید می‌کند. پوست سر خشک منجر به موهای خشک و در نتیجه حضور شوره در روی شانه‌های شما می‌شود. همچنین موهای خشک کوتیکول‌های ضعیفی دارند که از حفظ رطوبت موهای شما جلوگیری می‌کنند و در نتیجه مو در مقابل گرما و دیگر خطرات محیطی آسیب پذیرتر می‌شود. دلایل دیگر خشک شدن مو و پایین بودن pH، شستن بیش از حد موها، استفاده از اتو مو، سشوار کشیدن زیاد مو و غیره را می‌توان نام برد.

در چنین حالاتی استفاده از انواع شامپو مرطوب کننده یا آبرسان می‌تواند یاری رسان شما باشد. تنها هدف این شامپوها حفظ تعادل pH در پوست سر شما است. اکثر شامپوهای آبرسان ضعیف و حاوی دترجنت‌های خشک کننده کمتری هستند تا از خشک شدن، فر خوردن و شکننده شدن موهای شما جلوگیری شود.

برای استفاده از انواع شامپو های آبرسان نیازی نیست که حتما موهای خشکی داشته باشید. اگر به دنبال تقویت و درخشان کردن موهای خود هستید نیز می‌توانید از این شامپوها استفاده کنید. شامپوهای عاری از سولفات و بدون پارابن، ملایم و سبک هستند و در عین حال آبرسان و مرطوب کننده قوی هستند.

  1. شامپوی مخصوص موهای رنگ شده (Colored Hair Shampoo)

افرادی که موهای خود را رنگ می‌کنند معمولا تعداد زیادی از مشکلات مو را همزمان تجربه می‌کنند. مشکلاتی همچون خشک و ضعیف شدن تار مو، محو شدن رنگ، کمبود رطوبت و غیره. به این گروه افراد معمولا توصیه می‌شود که به دنبال انواع شامپو های مخصوص موهای رنگ شده باشند تا مشکلات به وجود آمده حل شوند. همچنین مواد تشکیل دهنده آن به حفظ رنگ موی شما برای مدت زمانی طولانی‌تر کمک می‌کند.

این شامپوها معمولا بدون پارابن و سولفات هستند تا به طراوت رنگ موهای شما آسیب نزند. اما قبل از انتخاب شامپوی مخصوص موی رنگ شده، نگاهی به مواد تشکیل دهنده آن داشته باشید تا محصولی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برطرف کند. به طور مثال اگر می‌خواهید از محو شدن رنگ موی خود جلوگیری کنید، به دنبال انواع شامپو های دارای ویتامین E باشید زیرا این ماده باعث ایجاد نشاط در رنگ موی شما می‌شود.

زمانی‌که موهای خود را رنگ می‌کنید، آن‌ها ضعیف و آسیب پذیر می‌شوند. پروتئین به تقویت موهای شما کمک می‌کند. پس پروتئین ماده دیگری است که در تمام شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده باید موجود باشد (نکات طلایی تقویت موهای آسیب دیده را از مقاله دیگر ما بخوانید).

علاوه بر ویتامین‌ها و پروتئین‌ها، روغن‌های طبیعی همچون روغن بادام شیرین یا روغن نارگیل از دیگر اجزای مورد نیاز در شامپوهای مخصوص موهای رنگ شده هستند. همچنین کراتین یک ماده مغذی است  که مزایای بسیاری همچون تمیز کردن مو از آلودگی‌ها، تقویت رنگ و جلوگیری از محو شدن آن را دارد.

شامپو موهای رنگ شده

  1. انواع شامپو شفاف کننده (Clarifying Shampoo)

شامپوی شفاف کننده دقیقا شبیه به شامپوی معمولی شماست با این تفاوت که از شامپوی روزانه خیلی قوی‌تر است. انواع شامپو شفاف کننده همچون یک پاک کننده معمولی مو از 80 تا 90% آب تشکیل شده است. مواد تشکیل دهنده این شامپو اکثرا سورفکتانت‌های سنگین و مواد صابونی هستند که موهای شما را آلودگی‌ها و چربی‌ها و هر گونه مواد باقیمانده از حالت‌ دهنده‌ها و حتی شامپوهای معمول شما، پاک می‌کنند. باقی ماندن این مواد بر روی مو و پوست سر شما در طولانی مدت به حالت موهای شما آسیب می‌زنند، درخشش طبیعی آن‌ها را گرفته و حالت کدری به موها می‌دهند. بنابراین  باید از بین برده شوند.

برخی از سورفکتانت‌های موجود در شامپوی شفاف کننده شامل کلرایدها، برمیدها، الکل‌های چرب یا آمونیوم یا سدیم لوریل سولفات هستند. با وجود بی خطر بودن این شامپوها، استفاده بیش از دو یا سه بار در هفته از آن‌ها باعث خشک یا مجعد شدن موهای شما می‌شود. اگر موهای رنگ شده دارید، استفاده از این شامپوها که سورفکتانت‌های قوی دارند، ممکن است به موهای شما آسیب بزند.

به خاطر داشته باشید که انواع شامپو شفاف کننده به گونه‌ای طراحی شده است که هفته‌ای یک یا دو بار استفاده شود. روش استفاده از آن نیز همانند دیگر شامپوها است. مقدار کمی از آن را کف دست خود ریخته و روی پوست مرطوب خود بمالید. سپس سر خود را ماساژ دهید و بعد از 30 ثانیه بشویید.

اگر می‌خواهید از نرم کننده استفاده کنید، آن را روی کف دست خود بریزید و موهای خود را از وسط تا انتها ماساژ داده و بعد از چند ثانیه بشویید. دقت داشته باشید که نرم کننده را به هیچ وقت بر روی ریشه و پوست سر خود نزنید. زیرا باعث چرب شدن پوست سر  و صاف شدن موهای شما می‌شود.

  1. شامپوی حجم دهنده (Volumizing Shampoo)

افرادی به این شامپوها نیاز دارند که موهایی نازک، مستعد ریزش و آسیب دارند. البته این شامپوها در فصل زمستان نیز کاربردی هستند زیرا هوای خشک، موها را صاف و بی‌حال می‌کند.

در حالیکه برخی از این شامپوها فقط به افزایش حجم موهای شما کمک می‌کنند، انواع دیگری از آن‌ها قابلیت ضخیم‌تر کردن تار مو یا ایجاد قابلیت‌های دیگر را هم دارند. به طور مثال، برخی از این شامپوها علاوه بر حجیم کردن موها، آن‌ها را شفاف نیز می‌کنند. و یا برخی دیگر در داخل خود پروتئین دارند که به تقویت مو از ریشه تا انتهای آن کمک می‌کند.

اگر شما موهایی رنگ شده دارید، بهتر است به دنبال بهترین شامپو پرپشت کننده مو یی بگردید که از محو شدن رنگ موی شما نیز جلوگیری کند.

برای استفاده از این محصول، مقداری از شامپو را بر روی پوست سر خود ماساژ دهید و سپس آن را بشویید.

انواع شامپو پرپشت کننده

  1. انواع شامپو بدون سولفات (Sulfate-free Shampoo)

ماده‌ای که در شامپوها باعث ایجاد کف می‌شود، سولفات است و امکان حذف آن از شامپو نیست اما چه زمانی باید به دنبال شامپوی عاری از سولفات بود؟

شاید این را ندانید اما سولفات یکی از سورفکتانت‌هایی است که به پوست شما در خلاص شدن از شر آلودگی‌ها و سلول‌های مرده کمک می‌کند اما نکته منفی آن‌ها این است که روغن‌های طبیعی را هم از پوست سر و موی شما حذف می‌کنند. که باعث خشک و شکننده شدن موهای شما می‌شود. اگر پوست سر شما خیلی حساس است و از بین رفتن چربی طبیعی باعث قرمزی، خشکی و یا خارش سر شما می‌شود، پس باید به فکر انواع شامپو بدون سولفات باشید. همچنین اگر موهایی خشک یا فرفری دارید بهتر است از شامپوهای عاری از سولفات استفاده کنید تا چربی طبیعی پوست سر شما حفظ شده و در نتیجه رطوبت موها نیز باقی بماند.

در هنگام انتخاب شامپوی عاری از سولفات ترکیبات روی شامپو را بررسی کنید تا مطمئن باشید که هیچ کدام از ترکیبات سولفات دار در آن نیستند. با بهترین شامپو بدون سولفات در مقاله دیگرمان آشنا شوید.

  1. شامپوی 2 در 1 (2-In-1 Shampoo)

همانطور که از نام آن پیداست، این شامپوها هر دو کار تمیز کنندگی و حالت دهندگی را همزمان انجام می‌دهند. بنابراین نیاز به خرید دو شامپوی جدا برای هر کارکرد نیست. روش کار با این شامپوها بسیار آسان است و شما می‌توانید زمان کمتری را در حمام بگذرانید. همچنین استفاده از این‌ها برای موهای ظریف که به پاک کننده‌هایی ملایم نیاز دارند نیز مفید است. البته این شامپو ها برای همه انواع موها نیز کاربردی نیستند.

یکی از مشکلات این مدل شامپوها این است که بعد از مدتی استفاده کردن، در موهای خود احساس چربی می‌کنید. این اتفاق با کاربرد اصلی انواع شامپو که تمیز و تازه نگه داشتن موها است، تضاد دارد. دیگر مشکل این شامپوها این است که فرد هیچ کنترلی بر مقدار نرم کننده مو ندارد. مثلا اگر شما مقدار بسیار کمی از نرم کننده استفاده می‌کنید، با استفاده از شامپوها ممکن است نرم کننده بیشتری به موهای شما برسد.

همچنین همانطور که گفته شد، نرم کننده نباید به پوست سر و ریشه مو بخورد اما شامپو باید بر روی پوست سر استفاده شود و این دو در تضاد هستند.

  1. انواع شامپو نرمال (Normal Shampoo)

انواع شامپو نرمال مخصوص افرادی است که هیچ مشکلی با موهای خود ندارند. به عبارت دیگر این شامپوها پاک کننده‌های ملایم با مواد ساده هستند.

این شامپوها با کمک ترکیبات سولفات دار و دیگر سورفکتانت‌ها به پاک کردن چربی پوست کمک می‌کنند اما چربی طبیعی، رطوبت و درخشش را از موهای شما نمی‌گیرند تا سلامت آن‌ها حفظ شود.

  1. شامپوی ارگانیک (Organic Shampoo)

اکثر شامپوهای موجود از ترکیب مواد ملایم و قوی ساخته شده‌اند. همچنین این شامپوها شامل مواد شیمیایی همچون پارابن، سیلیکون، سولفات و غیره هستند که می‌توانند برای پوست سر شما مضر باشند. یک جایگزین بهتر و ایمن‌تر برای این شامپوهای ساخته شده از مواد شیمیایی، استفاده از شامپوهای ارگانیک است که از عصاره گیاهان و مواد طبیعی ساخته شده‌اند. شامپوهای ارگانیک به مرطوب ماندن پوست سر، تقویت ریشه‌های مو و روشن‌تر شدن رنگ مو کمک می‌کنند. علاوه بر شامپو، می‌توانید از دیگر لوازم آرایشی ارگانیک هم استفاده کنید.

شامپو های ارگانیک انواع مختلفی دارند و باید با توجه به نیازی که دارید، آن‌ها را انتخاب کنید.

  1. انواع شامپو خشک (Dry Shampoo)

روزهایی هستند که شما می‌خواهید موهایی تمیز و تازه داشته باشید اما وقت برای دوش گرفتن و رسیدگی‌های بعدی ندارید. برای این روزها، انواع شامپو خشک می‌توانند یاری رسان شما باشند.

شامپوهای خشک همچون اسپری‌های مو عمل می‌کنند. شما مقدار کمی از آن را بر روی ریشه مو اسپری می‌کنید و سپس موهای خود را شانه می‌زنید. شامپو چربی ریشه موی شما را جذب کرده و آن را تمیز نشان می‌دهد.

خشک

کاربرد این شامپوها فقط ایجاد تمیزی برای موهای شما نیست بلکه مزایای دیگری نیز دارند. به طور مثال، این شامپوها حجم دهنده و حالت دهنده مو نیز هستند. آن‌ها به صرفه جویی در وقت نیز کمک می‌کنند زیرا همانطور که گفته شد، دیگر نیازی به شستن موهای خود ندارید.

برای شناخت شامپوی خشک با کیفیت، باید بدانید که یک شامپوی خشک با کیفیت هیچ گونه ماده‌ای بر روی سر شما باقی نمی‌گذارد. اگر پس از استفاده از آن، مواد سفیدی بر روی سرتان باقی ماند، محصول مناسبی انتخاب نکرده‌اید. همچنین اگر چسبندگی یا بوی ناخوشایند نیز ایجاد کرد، به دنبال شامپوی خشک دیگری باشید.

افرادی که موهایی ظریف دارند، حتما از شامپوهای خشک با ترکیبات ملایم استفاده کنند.

  1. شامپوی دارویی (Medicated Shampoo)

انواع شامپو دارویی معمولا برای تسکین خارش، پوسته شدن سر یا درمان عفونت‌های قارچی و باکتریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شامپوهای دارویی طیف گسترده‌ای از مشکلات مو را برطرف می‌کنند اما ممکن است عوارض جانبی همچون تهوع، استفراغ و سیاه شدن رنگ ادرار نیز داشته باشند. حتما برای خرید این داروها با پزشک مشورت کنید و خودتان اقدام به خرید نکنید.

همچنین می‌توایند از برخی مواد ارگانیک همچون سرکه سیب، روغن نارگیل، عسل و غیره نیز به عنوان درمان استفاده کنید.

  1. شامپوی شناگران (Swimmer’s Shampoo)

این شامپوها مخصوص شناگرانی است که از موهای آسیب دیده و شکننده رنج می‌برند. ماندن طولانی مدت در آب، می‌تواند کلر موجود در آن را وارد موها کند و منجر به موهای خشک و بدبو شود. همچنین کلر جذب شده به مو، چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد و باقی ماندن کلر در موها در نهایت باعث نازک شدن و ریزش آن‌ها می‌شود.

انواع شامپو مخصوص شناگران با هدف از بین بردن کلر از سر و مو ساخته می‌شوند. بنابراین بهترین گزینه برای شستشوی موهای شناگران است و به تقویت موهای آنان نیز کمک می‌کند.

در انتها

امیدواریم با خواندن این مطلب به درستی نوع موهای خود را شناخته باشید و راحت‌تر بتوانید انواع شامپو مخصوص خود را انتخاب کنید.