شما نیز مانند بسیاری از مردم، مقدار زیادی نرم‌کننده و یا محصولات ضد وزی  مو را به سر خود می‌مالید، اما بازهم از ظهر به بعد، تارهای وز دوباره سر بلند کرده و روزتان را خراب می‌کنند؟ از دست این تارها خسته شده‌‌اید و می‌خواهید برای یک‌بار هم که شده موهای شما به حالت دلخواه باقی بمانند؟ چاره کار شما مدل موی خیس است.

همان‌طور که می‌دانید، بهتر است محصولات مراقبت از موهای خود را زمانی استفاده کنید که خیس هستند. این عمل کارایی محصول را بالا می‌برد. استفاده از محصولات مو در هنگام خیس بودن موها و همچنین حالت دادن به آن‌ها در این زمان، علاوه بر فوایدی همچون زیبایی از وز شدن موهای شما نیز جلوگیری می‌‌کند. پس می‌توانید به موهای خود حالت دهید و مدل موی خیس را امتحان کنید. در ادامه با همراه باشید تا تعریف دقیق‌تری از این مدل مو و انواع آن را بدانید.

مدل موی خیس چیست؟

برای ارائه تعریف دقیق و درستی از این مدل مو، بهتر است نظر کسانی را بدانیم که در این حوزه حرفه‌ای هستند. به این منظور ما از یک آرایشگر حرفه‌ای خواستیم تا این نوع مدل مو را برای ما شرح دهد. ایوان جوزف یک آرایشگر حرفه‌ای است.

او درباره حالت دادن موهای مرطوب می‌گوید: «زمانی شما یک مدل موی خیس خواهید داشت که با به‌کاربردن محصولاتی بر روی موهای خیس خود آن‌ها را به خالت دلخواه خود درآورید. البته قبل از آغشته کردن مو به استایلر یا حالت دهنده باید آب اضافی آن را با فشردن موها گرفته باشید».

فواید این مدل نسبت به سایر مدل‌های مو

چرا بهتر است از این مدل مو استفاده کنیم؟ هرکسی برای رهاکردن عادت‌های گذشته خود، نیاز به دلایل محکمی دارد. ازاین‌رو، ما برای راحت کردن خیال شما از بابت تصمیمی که می‌گیرید،‌ در این قسمت مزایای مدل موی خیس را عنوان می‌کنیم. حالت دادن موهای مرطوب مزایای چشمگیری را برای مو به دنبال دارد. حالت دادن به موهای خود با این روش هم موها را صاف‌تر، براق‌تر و کمتر وز می‌کند و هم موهای شما را تا زمانی که دوباره آن‌ها را بشویید تغذیه کرده و سالم نگه می‌دارد.

در مدل موهای معمول موهای شما حتماً باید خشک باشد. ازاین‌رو، باید باتوجه‌به بلندی موهای خود مدت‌زمان زیادی در انتظار بنشینید تا بتوانید مدل موی دلخواه خود را داشته باشید. البته ممکن است برای سرعت  بخشیدن به روند حالت دادن به موهای خود، برای خشک‌کردن آن‌ها از سشوار استفاده کنید. ازآنجایی‌که در مدل موهای معمولی استفاده از ابزار‌های حرارتی مانند اتو مو و غیره متداول است،‌ خشک‌کردن موها با سشوار، گرمایی را که مو در معرض آن قرار می‌گیرد، دوچندان می‌کند و حتما نیاز است که محافظت از مو در برابر حرارت را جدی بگیرید.

مدل موی خیس

همان‌طور که می‌دانید گرما برای مو مضر است و سبب موخوره، وزی و غیره می‌شود. پس، آماده شوید تا موهای خود را تحت‌تأثیر جادوی مدل موی خیس قرار دهید. کسانی که این مدل مو را انتخاب می‌کنند، می‌توانند با سشوار خداحافظی کنند، در وقت باارزش خود صرفه‌جویی نمایند و به همان اندازه زیبا شوند.

ایوان جوزف در این راستا چنین می‌گوید: «وجود پوششی از محصولات آب‌رسان بر روی موها،‌ از آن‌ها پس از اینکه خشک شدند محافظت می‌کنند. زمانی که از قبل پوششی از محصولات آب‌رسان در موها وجود داشته باشد، آنها کمتر مستعد موخوره، خشکی و شکنندگی هستند.»

این امر اهمیت اِعمال چنین مدل مویی را مخصوصاً برای افرادی که دارای انواع موی موج‌دار، مجعد یا پیچ‌دار هستند،‌ به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهد. چراکه حالت دادن به موها با مدل موی خیس تضمین می‌کند که این افراد به الگوی فر بهینه خود با کمترین موخوره و بیشترین میزان رطوبت دست یابند.

مدل موی خیس برای چه کسانی مناسب است؟

این روش که به «بشور و درستش کن» نیز معروف است، محبوبیت زیادی در بین خانم‌هایی که دارای موهای طبیعی مجعد یا گره‌خورده هستند، دارد. ناگفته نماند که این مدل مو بر روی تمامی انواع موها، از موج‌دار گرفته تا صاف، قابل‌اجراست و هر شخصی که به این مدل مو علاقه داشته باشد،‌ می‌‌تواند موهای خود را با این روش حالت دهد.

شایان‌ذکر است که حالت دادن موهای خیس، تنها مختص به بانوان نیست. آقایان نیز می‌توانند مدل موی خیس مردانه را امتحان کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. علاوه بر این، اگر موهای شما به هر شکلی که هستند خشک می‌شوند، این روش گزینه بسیار مناسبی برای شما خواهد بود. همچنین، درصورتی‌که موهای آسیب‌دیده، نازک یا شکننده دارید، سایر مدل موهای دیگر به شما توصیه نمی‌شود.

این مدل مو را امتحان کنید تا نه‌تنها از موهای خود مراقبت نمایید، بلکه آن‌ها را از گرما نیز در امان نگه دارید. با حذف گرما از روش حالت دادن موهای خود، می‌توانید به کاهش موخوره، ارتقا سلامت موها و دستیابی به سبک انتخابی طولانی‌مدت کمک کنید.

ناگفته نماند که حالت دادن موهای خیس تنها برای موهای کوتاه نیست. شما می‌توانید یک مدل موی خیس بلند را انتخاب کنید و بدرخشید. به خواندن ادامه دهید تا همه چیز را در مورد این روشِ حالت دادن مو که مورد تأیید متخصصان این حرفه است را بیاموزید. همچنین،‌  بدون توجه به نوع موی خود، نحوه انجام این کار را یاد خواهید گرفت.

مدل موی خیس برای چه کسانی مناسب است؟

چگونه مدل موی خیس داشته باشیم؟

تصور کنید موهای خود را شسته و سپس درحالی‌که هنوز خشک نشده‌اند، آن‌ها را با استفاده از کش دم اسبی می‌بندید. زمانی که موهای خود را باز می‌کنید، حتی اگر هنوز هم کاملاً خشک نشده باشند، احتمالاً یک فرورفتگی بر روی موهای خود مشاهده می‌کنید. این فرورفتگی حاصل از نگه‌داشتن مو به‌وسیله کش است. ایده مدل موی خیس نیز از این موضوع گرفته شده است!

برای داشتن چنین مدل مویی لازم است ابتدا به‌طورکلی با اساس کار آشنا شوید. شما می‌توانید با محصولات و لوازم آرایشی موردنیاز و همچنین نکاتی که در این مقاله به شما آموزش می‌دهیم، سطح رطوبت موها را افزایش دهید و انواع مختلفی از مدل مو را بر روی موهای خود پیاده کنید. برای انجام این کار راه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد. در ابتدایی‌ترین روش،‌ شما وقتی که به معنای واقعی کلمه هنوز زیر دوش هستید و موهایتان در خیس‌ترین حالت ممکن قرار دارد،‌ مدل موی خیس منتخب خود را بر روی آن‌ها اجرا می‌کنید.

همچنین،‌ در روشی دیگر حالت دادن به موها را زمانی آغاز می‌کنید که موهای شما حدود 80 درصد خشک است. به این نکته توجه کنید که وقتی می‌خواهید موهای خود را حالت دهید،‌ هرچه موها خیس‌تر باشند،‌ بهتر حالت می‌گیرند و این حالت مدت‌زمان بیشتری باقی می‌ماند. البته لازم به ذکر است که هر چه رطوبت مو بیشتر باشد،‌ تنظیم آن نیز بیشتر طول می‌کشد.

چگونه مدل موی خیس داشته باشیم؟

نکات مهم برای داشتن موهای خیس

برای اعمال مدل موی خیس پسرانه و یا دخترانه به بهترین نحو،‌ لازم است نکاتی را رعایت کنید. در ابتدا باید بگوییم که حالت دادن به موهای خشک یا خیس به‌ویژه زمانی که ضخامت موهای شما زیاد نیست، ساده و راحت است. اما حالت دادن به موهایی که ضخامت بیشتری دارند، موج‌دار هستند و یا در هم گره‌خورده‌اند،‌ می‌تواند چالش بزرگی را پیش روی شما قرار دهد.

ایمی آبرامیت، آرایشگر و مدیر خلاق در Maxine Salon در شیکاگو، خاطرنشان می‌کند که در هنگام اعمال مدل موی خیس بر روی چنین موهایی باید حجم ناخواسته، تیرگی و وز شدن مو را در نظر بگیرید. همچنین، توجه کنید که انعطاف‌پذیری موها پس از خیس شدن به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

آرایشگر مشهور و یکی از بنیان‌گذاران برند بیوتی، جوزف مین، در این باره می‌گوید: «انعطاف‌پذیر شدن موها به افرادی که موی مجعد دارند این فرصت را می‌دهد که تارهای موی خود را  بکشند تا صاف شود. این حالت پس از خشک‌شدن موها نیز ماندگار خواهد بود.»

بنا به گفته مین،‌ موها در حالت خیس بسیار الاستیک هستند و ممکن است حتی تا 50 درصد نیز کشیده شوند. این بدان معناست که موها می‌توانند به‌سادگی تغییر شکل دهند. ازاین‌رو، استفاده از مدل موی خیس برای موهای رنگ شده و یا موهایی که به دلیل حرارت آسیب‌دیده‌اند، توصیه می‌شود.

به‌خاطر داشته باشید که موهای خیس خود را با استفاده TLC حالت دهید تا مطمئن شوید که در حین انجام کار موهای شما نمی‌شکنند. TLC کرمی است به‌عنوان یک درمان گیاهی است که برای مو و پوست سر به کار می‌رود و تأثیر زیاد و سریعی بر آن‌ها دارد. این کرم برای درمان و جلوگیری از ریزش مو، نازک شدن موها، رشد آهسته مو، طاسی زودرس و همچنین آلوپسی در مردان و زنان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

نکات مهم برای داشتن موهای خیس

نحوه انجام مدل خیس بر انواع موها

اگر بخواهیم مفید و مختصر بگوییم، هرکسی با هر نوع مویی می‌تواند از مدل موی خیس بهره‌مند شود! اما باید خاطرنشان کرد که این روش مزایای متفاوتی برای انواع مو دارد. درصورتی‌که موهای صافی دارید، انتخاب این نوع مدل مو، راهی عالی برای تغییر حالت مو بدون استفاده از سشوار، اتوی فر یا اتوی صاف است. اگر این نوع مدل مو را انتخاب کردید، می‌توانید با حالت دادن به موهایتان هنگامی که خیس هستند، آن‌ها را موج‌دار، فر یا حجیم کنید.

علاوه بر این، اگر موهای مجعد یا گره‌‌خورده دارید، توصیه می‌شود برای مراقبت بیشتر از موهای خود حتماً از این مدل مو استفاده کنید. در انجام این مدل موی خیس، آب سبب شل شدن فرهای موی شما می‌شود. سپس،‌ الگوی فرهای طبیعی شما را دوباره بازنشانی می‌شود. در این زمان شما می‌توانید به روش‌های مختلف شکل دقیق هر فر را مطابق میل خود حالت دهید.

1. مدل موی خیس برای موهای صاف

افراد با هر نوع مویی می‌توانند از مزایای این نوع مدل مو بهره‌مند شده و به مبارزه با موخوره بروند، حتی اگر موهای صافی دارند. پس از استفاده از این نوع مدل مو،‌ موهای شما به طور طبیعی هیدراته، براق‌تر و صاف‌تر به نظر خواهد رسید. مضاف بر این، اگر تمایل دارید که به موهای خود شکل خاصی مانند فر یا خم شدن بدهید، بازهم می‌توانید از مدل موی خیس استفاده کنید.

البته برای جلوگیری از سنگین شدن موها هنگام حالت دادن به موهای صاف، جوزف پیشنهاد می‌کند که بلافاصله پس از بیرون آمدن از حمام از یک کرم سبک استفاده نمایید. شما باید این کرم را با استفاده از انگشتان خود یا یک شانه که دندانه‌های پهنی داشته باشد، به موهای خود بمالید. در قدم بعد، به‌وسیله یک حوله میکرو فیبر،‌ موها را فشار دهید تا کرم اضافی را به خود جذب کند. سپس،‌ اجازه دهید موهایتان خودبه‌خود خشک شود.

مدل موی خیس کوتاه

چگونگی موج‌دار یا فر کردن موهای صاف یا نازک با مدل موی خیس

برای اینکه مدل موی خیس را بر روی موهای خود پیاده کنید، می‌بایست چندین مرحله را پشت سر بگذارید. کار شما از زمانی آغاز می‌شود که در حال خشک‌کردن موهای خود پس از حمام کردن هستید. در این هنگام باید دقت کنید که حداکثر هشتاد درصد از رطوبت موها را با حوله بگیرید و نه بیشتر. البته اگر به حمام نرفته‌اید،‌ باید پیش از شروع مراحل بعدی موهای خود را به مقدار لازم مرطوب کنید.

توجه کنید که موهای نازک زمانی که خیس هستند آسیب‌پذیرتر هستند، بنابراین، می‌بایست در همان حین که موهای شما مرطوب هستند، آن‌ها را به سرم، روغن یا کرم موردنظر خود آغشته نمایید. در مرحله بعد برای ایجاد این نوع مدل مو، پیش از آنکه شروع به طراحی مدل موی خیس فر خود کنید، یک موس بدون الکل را به ریشه تا نوک موهای خود اسپری کنید.

در قدم آخر، موهای خود را به همان شیوه‌ای که دوست دارید به نظر برسد حالت دهید. موهای صاف را می‌توانید به سه مدل کلی حالت دهید. موهای صاف را می‌توان بدون ایجاد تغییر زیادی، تنها کمی مدل داد. همچنین، می‌توان کمی موها را حجیم کرد. اگر به موهای فرفری یا موج‌دار علاقه دارید با استفاده از گیره‌های مو فرهای دلخواه خود را ایجاد کنید. در کل می‌توانید هر نوع مدل موی خیس جدید را امتحان کنید.

مدل موجدید

2. موهای موج‌دار

وقتی صحبت مدل موی برای موهای موج‌دار به میان می‌آید، برای اینکه این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهید، باید روی ساختن بافت موهای خود تمرکز نموده و درعین‌حال میزان موخوره را کم کنید. آبرامیت می‌گوید: «از نظر من بهتر است برای حالت دادن به موهای خود،‌ آن‌ها را از ریشه تا انتها به موس آغشته کنید. سپس موج‌های موجود در موی خود را با یک شانه دندانه‌ای پهن از هم جدا کنید. فشردن موها به‌آرامی نیز حجم آن‌ها را بیشتر و الگوی موج را واضح‌تر می‌کند. به‌علاوه این کار مانع از ایجاد موخوره می‌شود.»

اما جادوی مدل موی خیس را بعد از رسیدن به حالت مود نظر خود احساس خواهید کرد، آن زمان که درمی‌یابید این مدل مو زیبایی شما را به طرز حیرت‌آوری چندبرابر کرده است. پس از اینکه به‌ظاهر دلخواه خود دست یافتید،‌ مراقب باشید که موهای خود را دست‌کاری نکنید.

اجازه دهید موهای شما به طور طبیعی خشک شوند و از لمس یا شانه زدن آن‌ها خودداری نمایید. هرچه در هنگام خیس بودن کمتر موهای خود را دست‌کاری کنید و کمتر به آن‌ها آسیب بزنید، حالت موهای شما به هم نمی‌ریزد و احتمال اینکه پس از خشک‌شدن به همان حالت باقی بماند، بیشتر می‌شود.

مدل موی خیس با ژل

نکاتی درباره موهای ضخیم، مجعد یا گره‌خورده

برای اینکه در ایجاد مدل موی خیس زنانه یا مردانه خود به بهترین نتیجه دست‌یابید، با موهایی که از آن‌ها آب می‌چکد کار کنید. ازآنجایی‌که ممکن است کار با این موها کمی کثیف کاری را به دنبال داشته باشد،‌ بهتر است زمانی که در حمام هستید این کار را انجام دهید. به‌این‌ترتیب، انجام این کار بسیار راحت می‌شود و همچنین،‌ نیاز به تمیز‌کاری  بعدی نخواهید داشت.

برای موهایی که دارای فرهای متوسطی هستند، توصیه می‌شود یک لوسیون حالت دهنده یا شیرِ مو را به کار بگیرید. اگر قصد دارید فرهای مو را بادوام‌تر کنید، بهتر است از کرمِ فر استفاده کنید (در مقاله دیگری توضیح داده ایم که کرم مو چیست). به‌منظور انجام این کار،‌ موهای خود را با برس مرطوب از هم  باز کنید. این کار سبب می‌شود که گره‌خوردگی موها بدون گیرکردن یا آسیب رساندن به مو، به طور مؤثری از بین بروند. سپس، مدل موی خیس با ژل را اعمال کنید. استفاده از محصولاتی مانند موس، ژل و غیره به شما در حفظ حالت موهای خود به‌صورت دلخواه کمک می‌کنند.

3. موهای فرفری

برای بسیاری از موهایی که دارای حالتی از مجعد تا فرفری هستند، اعمال یکی از انواع مدل موهای خیس امری ضروری است. حتی اگر نخواهید تغییری در ظاهر چنین موهایی ایجاد کنید،‌ مثلاً تمایلی به صاف کردن آن‌ها نداشته باشید، استفاده از چنین مدل مویی خالی‌ازلطف نیست.

مدل موی خیس به تار‌های هر فر اجازه می‌دهد تا در کنار هم جمع شوند و بافتی یکنواخت،‌ زیباتر،‌ مشخص‌تر و خیره‌کننده‌تر را بسازند. به‌علاوه، به‌کاربردن محصولاتی همانند ژل سبب می‌شود که موهای شما پس از خشک‌شدن دست‌نخورده، براق و مرطوب باقی بمانند.

چه موهای شما فر و کوتاه باشد و بخواهید برای از مدل موهای خیس کوتاه استفاده کنید و چه برعکس،‌ بهتر است نکاتی را در این باره به‌خاطر بسپرید. جوزف برای مدل دادن به این نوع موها پیشنهاد می‌کند که موها را به قسمت‌های کوچی تقسیم‌بندی نموده و بر روی هر قسمت به‌صورت جداگانه کار کنید.

همچنین، هر قسمت را به لوسیون آب‌رسان آغشته نمایید. این کار کمک می‌کند که فرها شکل بهتری به خود بگیرند. سپس با روغن روی آن بپوشانید تا کوتیکول را ببندید. همچون موهای موج‌دار، صبر کنید تا موها خودبه‌خود خشک شود. به آن‌ها دست نزنید و آن‌ها را  شانه نکنید. زیرا این کار ممکن است باعث باز شدن فرها شود.

مدل خیس جلوی مو

سخن پایانی

مدل موی خیس نه‌تنها زیبایی دو چندانی را برای شما به ارمغان می‌‌آورد،‌ بلکه از آسیب رسیدن به آن‌ها نیز جلوگیری می‌کند. این مدل مو بر روی انواع مو اعم از فر،‌ موج‌دار و یا صاف، کوتاه یا بلند،‌ آسیب‌دیده یا سالم،‌ رنگ شده یا طبیعی و غیره قابل‌اجراست. این مدل مو می‌تواند حالت طبیعی موهای شما را واضح‌تر و درعین‌حال زیباتر کند. همچنین می‌تواند حالت موهای شما را تغییر دهد. البته برای تغییر حالت به محصولاتی با میزان تأثیرگذاری بیشتری نیاز داریم.

منبع

greatist