این روزها محصولات آرایشی و بهداشتی زیادی از سوی کمپانی های متعدد این حوزه تولید و به بازار عرضه می ‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربرد خاص خود را دارند. شما هم اگر جزو آن دسته افرادی هستید، که به مراقبت از پوست خود اهمیت می دهید، بی شک یکی از محصولاتی از سوی کارشناسان پوست به شما توصیه شده، سرم صورت است. آیا می دانید که سرم صورت چیست و طرز استفاده از آن چگونه است؟ در این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر قصد داریم تا به پرسش سرم صورت چیست ، پاسخ دهیم و شما را با کاربردها و طرز استفاده از آن آشنا کنیم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

سرم پوست صورت چیست ؟

بسیاری از افراد دقیقا نمی دانند، سرم صورت چیست و چرا اهمیت دارد. اگر شما هم جزو این دسته افراد هستید، با ما همراه باشید.

سرم صورت یک محصول آرایشی است که معمولا به صورت ژل یا مایع بوده و وظیفه ‌تأمین مواد مغذی لازم برای پوست را بر عهده دارد. این سرم ها انواع مختلفی دارند که هر کدام بسته به ترکیبات موجود در خود دارای فوایدی هستند. فواید سرم صورت متنوع است؛ از آب‌ رسانی گرفته تا روشن کردن پوست. حال می خواهیم، به این مسئله بپردازیم که ترکیبات سرم صورت چیست که آن را این همه پر خاصیت کرده است. در سرم های صورت مواد فعالی همچون اسید هیالورونیک، اسید گلیکولیک و ویتامین C به مقدار بالایی وجود دارند. چنین فرمولاسیون ویژه آن، به سرم های پوستی این قدرت را می دهد تا انواع مشکلات پوستی نظیر خشکی، شل شدگی، تیرگی و… را برطرف نمایند.

مواد به کار رفته در ساخت سرم صورت تقریبا شبیه کرم های مرطوب کننده هستند، پس تفاوت کرم مرطوب کننده با سرم صورت چیست ؟

اولین تفاوت سرم های صورت و کرم های مرطوب کننده در غلظت آن هاست. غلظت سرم های پوستی از مرطوب ‌کننده ‌ها کمتر است و در بعضی موارد غلظتی به اندازه غلظت آب دارند. سرم های صورت در زمینه آب رسانی به پوست قوی تر از کرم های مرطوب کننده هستند؛ چرا که مولکول‌ های سازنده‌ آن ها به شکل عمیق در پوست نفوذ کرده و رطوبت عمقی پوست را تأمین می ‌کنند، در حالی که کرم‌ های مرطوب کننده فقط لایه ‌های سطحی پوست را مرطوب می کنند. البته توجه داشته باشید که هیچ کدام از این محصولات نمی توانند جایگزین یکدیگر شوند و زمانی می توانیم پوست سالم و زیبایی داشته باشیم که از هر دو این محصولات روی پوست خود استفاده کنیم.

قطعا الان کاملا متوجه شدید که سرم صورت چیست ولی اگر می خواهید در مورد انواع، فواید و طرز استفاده از آن هم اطلاعاتی کسب کنید در ادامه با ما همراه باشید.

سرم پوست صورت چیست

سرم‌ های صورت در واقع محصولات بهداشتی مخصوص پوست هستند که مقدار قابل توجهی از یک ماده‌ مغذی خاص را برای پوست تأمین می ‌کنند.

کاربرد سرم صورت چیست ؟

سرم های صورت برای مقاصد و کاربردهای مختلفی طراحی شده اند. در اینجا به شما می گوییم که کاربرد سرم پوست صورت چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم.

درمان آکنه و جوش های پوستی

اگر بخواهیم بگوییم، بهترین کاربرد سرم صورت چیست ، بی شک اولین چیزی که به ذهنمان می رسد، کمک به درمان آکنه است؛ چرا که آکنه یکی از رایج ترین مشکلات پوستی است. مواد تشکیل دهنده موجود در سرم ها مانند بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید به آن ها این قدرت را می دهند که آکنه های پوستی را از بین ببرند.

درمان آکنه و جوش های پوستی

 روشن شدن پوست‌ های خسته و کدر

یکی دیگر از مهم ترین کاربردهای سرم های پوستی، روشن کردن پوست است. همه ما روزانه در معرض اشعه ‌های فرابنفش UV قرار می گیریم، این مسئله در کنار افزایش سن می ‌تواند موجب به وجود آمدن لکه های تیره روی پوست شود و آن را خسته و کدر کند. سرم های مخصوصی که برای روشن کردن پوست وجود دارند با کمک اسید گلیکولیک موجود در خود، لکه های تیره را از بین می برند و پوست را شفاف و درخشان می سازند.

پر شدن و کاهش چین و چروک های پوست

دیگر کاربردی که سرم های صورت برای پوست دارند، کمک به کاهش چین و چروک های سطح پوست است. افزایش سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیگار کشیدن و…. از جمله مهم ترین دلایل چروک شدن پوست هستند. سرمی که می تواند باعث کاهش چین و چروک های صورت شود با نام سرم های ضد پیری یا ضد چروک شناخته می شود و حاوی آبرسان قوی اسید هیالورونیک است.

پر شدن و کاهش چین و چروک های پوست

درمان شل شدگی و افتادگی پوست

یکی از مشکلاتی که وجهه نازیبایی به صورت می دهد، شل شدن و افتادگی پوست است. پوست معمولا در اثر افزایش سن، از دست دادن وزن به میزان قابل توجه و همچنین ابتلا به برخی از بیماری‌ها، ممکن است، شل و افتاده شود. یکی دیگر از کاربردهای سرم های پوستی کمک به درمان افتادگی پوست است.

 لایه ‌برداری پوست

یکی دیگر از کاربردهای سرم های صورت کمک به لایه برداری پوست صورت است. سرم هایی می توانند، پوست را لایه برداری کنند و پوستی نرم و لطیف را برای شما به ارمغان آورند که حاوی AHAها و BHAها، مانند اسید لاکتیک و اسید مالیک باشند.

سرم های پوستی کاربردهای مختلفی دارند که خود دلیلی بر محبوب شدن سرم ها درمیان سایر محصولات مراقبتی پوست شده است.

 آبرسانی پوست

افرادی که پوست خشکی دارند، سرم های صورت برایشان بسیار مفید است. برای این گونه افراد بسیار پیش می آید که پوستشان به شدت خشک و کم آب شده و کرم های مرطوب کننده هم به تنهایی جواب گوی مشکل آن ها نیست. در چنین مواقعی سرم های صورت می توانند کمک کننده باشند. این سرم ها با نفوذ به لایه های زیرین پوست، به خوبی پوست را آبرسانی می کنند.

انواع سرم صورت چیست

 انواع سرم صورت چیست ؟

همانطور که در بخش سرم صورت چیست گفتیم، سرم های صورت با توجه به نوع کاربرد، در انواع مختلفی ساخته شده اند. انواع سرم صورت به شرح زیر است:

 سرم های ضد چروک

سرم‌های ضد چروک یکی از انواع سرم های پوستی هستند که در ترکیبات آن مقدار زیادی رتینول وجود دارد. وجود چنین ماده ای در سرم های ضد چروک باعث می شود تا به راحتی به بافت پوست نفوذ کرده و چین و چروک های آن را باز کنند. این گونه سرم ها در کنار تامین رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی و چین و چروک آن، در ترمیم و بازسازی سلول های پوستی هم نقش موثری را ایفا می کنند. کارشناسان و پزشکان پوست همواره توصیه می کنند که این سرم ها را شب ها استفاده کرده و در طول روز از اعمال آن روی پوست اجتناب نمایید. همانطور که در بخش سرم ضد چروک صورت چیست ، گفته شد، این سرم ها حاوی ماده ای به نام رتینول هستند. این ماده هنگامی که در تماس با اشعه ماورا بنفش خورشید قرار بگیرد، می ‌تواند عاملی برای ایجاد عوارض جانبی پوستی شود. به همین خاطر است که پزشکان استفاده از سرم های ضد چروک را در طول روز منع می کنند. از طرفی استفاده از سرم‌های ضد پیری حاوی رتینول در شب مزایای بیشتری دارد؛ چرا که بدن فرصت کافی برای بازیابی و ترمیم خود در هنگام خواب را دارد.

سرم های ضد چروک

همواره به یاد داشته باشید، بهترین زمان برای استفاده از سرم ‌های ضد چروک شب است، چون در این زمان ترکیبات موجود در سرم بهتر می توانند به فرآیند ترمیم و بازسازی طبیعی پوست که در ساعات شب اتفاق می‌ افتد، کمک کنند.

سرم روشن کننده پوست صورت

در میان انواع سرم صورت، سرم روشن کننده پوست یکی از پرکاربردترین آن هاست. این سرم ها این توانایی را دارند تا با کم رنگ کردن لکه ‌های ناشی از آفتاب یا افزایش سن، باعث روشن شدن طبیعی و درخشان شدن پوست شما‌ شوند. اما سوال اینجاست که ترکیبات سرم روشن کننده پوست صورت چیست که تا این حد به روشن شدن پوست کمک می کند؟

این سرم ها حاوی عصاره ‌هایی مانند چای سبز ، ریشه شیرین بیان و گریپ فروت یا آنتی اکسیدان ‌هایی مانند ویتامین E و ویتامین C هستند. سایر ترکیبات روشن کننده این محصولات شامل اسید کوجیک، اسید فرولیک، پپتیدها و بازتابنده های نور یا پخش کننده ‌های نوری است که بلافاصله درخشش بی ‌عیب و نقصی به چهره شما می‌ بخشند.

سرم روشن کننده پوست صورت

سرم سفت کننده پوست صورت

یکی دیگر از انواع سرم های صورت که به شدت مورد توجه خانم ها قرار گرفته اند، سرم های سفت کننده پوست صورت هستند. اگر برای اولین بار است که چنین نامی به گوشتان خورده و نمی دانید، سرم سفت کننده پوست صورت چیست ، در این بخش با ما همراه باشید. سرم های سفت کننده پوست با فرمولاسیونی خاص، سرعت جذب فوق العاده و قدرت اثر زیاد، فرآیندهای درون سلولی را تحت تاثیر خود قرار می دهند و به طرز شگفت آوری باعث حفظ و افزایش استحکام پوست می شوند و از افتادگی پوست به طور مؤثر و طی مدت زمان کوتاه جلوگیری می نمایند.

سرم پوست ضد آکنه

اگر می خواهید از شر جوش و آکنه های پوستی خلاص شوید، سرم های ضد آکنه برایتان بهترین انتخاب است. این نوع سرم ها عمدتا از موادی نظید سالیسیلیک اسید، آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و بتا هیدروکسی اسید (BHA)، اسید گلیکولیک، اسید سیتریک، روی و عصاره‌ های گیاهی مانند درخت چای، آویشن، خیار و چای سبز تشکیل شده اند و به کمک همین مواد هم می تواند سلول های مرده سطح پوست را از بین ببرند، منافذ پوست را کوچک کنند، چربی اضافی را جذب نمایند و هرگونه جوش، آکنه، قرمزی یا تحریک را به حداقل ‌برسانند.

مطلب سالیسیلیک اسید را در مجله میس و مستر مطالعه کنید.

 سرم پوست ضد آکنه

 سرم مرطوب کننده پوست

سرم مرطوب کننده پوست یکی از انواع سرم صورت است. این سرم ‌های صورت با تکیه بر فرمولاسیون قدرتمند خود به خوبی می توانند، به عمق منافذ پوست نفوذ کنند. این گونه است که در آبرسانی و مرطوب کردن لایه های زیرین پوست موثر واقع می شوند. استفاده از سرم های مرطوب کننده پوست زمانی توصیه می شود که کرم های مرطوب کننده‌ و لوسیون ‌ها نمی توانند خشکی و کم آبی پوست شما را جبران کنند. البته این بدین معنا نیست که این گونه سرم ها می توانند، جایگزینی برای کرم های مرطوب کننده روزانه باشند. بلکه شما باید کرم های مرطوب کننده را بعد از سرم استفاده نمایید؛ چراکه به قفل شدن مواد مفید موجود در آن کمک می‌کند.

 سرم لایه بردار صورت

سرم لایه بردار یکی دیگر از انواع سرم پوست است و از آن می توان به عنوان یکی از ضروری ترین سرم ها برای گنجاندن در روتین روزانه پوست نام برد. این سرم ها با لایه برداری پوست، نرمی و لطافت را به پوست شما هدیه می کنند. آن‌ها همچنین برای از بین بردن منافذ پوست و جلوگیری از آکنه هم موثرند. مواد اصلی در سرم ‌های لایه بردار صورت شامل اسیدهای هیدروکسی آلفا مانند اسید گلیکولیک یا اسید لاکتیک، رتینول، آنزیم‌ های عصاره‌ های گیاهی یا میوه‌ ای و اسید سیتریک هستند.

 سرم لایه بردار صورت

طرز استفاده از سرم های پوست صورت به چه شکل است؟

برای بهره بردن از فواید سرم های پوستی، بهتر است با روش استفاده از آن آشنا شوید تا بتوانید با استفاده از این محصول به زیبایی چهره خود بیفزایید. اما سوال اینجاست که روش صحیح استفاده از سرم صورت چست ؟ در ادامه این مطلب به سوال روش صحیح استفاده از سرم صورت چیست ، به طور کامل و جامع پاسخ خواهیم داد.

توجه داشته باشید که سرم‌ های صورت را قبل از کرم های مرطوب ‌کننده استفاده کنید تا رطوبت به خوبی در پوست حفظ شود.

معمولا باید از سرم های صورت دو بار در روز استفاده کنید. یک بار صبح که از خواب بیدار می ‌شوید و یک بار هم شب قبل از خواب.

همانطور که می دانید، ترتیب استفاده از محصولات مراقبتی پوست از سبک ‌ترین به سنگین ‌ترین است. بر همین اساس لایه اولی که روی پوست خود استفاده می کنید، باید از بقیه لایه‌ها سبک ‌تر باشد. سرم های پوستی هم زمانی می توانند، بهترین نتیجه را ‌دهند که به عنوان لایه اول روی پوست تمیز و پاک ‌سازی شده یا بعد از استفاده از تونر استفاده شوند.

حال چه قبل از رفتن به رختخواب، می خواهید از سرم های پوستی استفاده کنید و چه اول صبح، پیش از استفاده باید پوست صورت و گردن خود را به خوبی بشویید و پس از آن از پاک ‌کننده‌ های صورت استفاده نمایید. پس از پاک شدن صورت از هر گونه آلودگی زمان آن است تا سرم خود برداشته و آن را روی پوست صورت و گردن خود بزنید.

میزان لازم سرم صورت برای سلامت پوست چقدر است؟

همان‌‌‌گونه که در بخش سرم صورت چیست گفتیم، ترکیبات سرم های صورت رقیق و لیز هستند. به همین خاطر به سرعت روی قسمت زیادی از پوست صورت پخش می ‌شوند. بنابراین چند قطره سرم برای پوشش کامل صورت کفایت می‌کند.

توجه داشته باشید که اگر در حین استفاده از سرم صورت، متوجه شدید که رنگ خود را از دست داده، یا رنگ آن به زردی متمایل شده است، از مصرف آن خودداری کنید؛ چرا که ممکن است این سرم اکسیده یا فاسد شده باشد.

چند قطره از سرم را روی انگشتان خود بریزید و به تمام صورت بزنید؛ به خصوص در مناطقی که بیشتر مشکل دارند. سپس ماساژ صورت را ادامه دهید تا زمانی که سرم به طور کامل جذب پوست شود.

در پایان توجه داشته باشید که اگر می ‌خواهید بیشترین نتیجه را از سرم صورت بگیرید، بعد از آن از کرم مرطوب‌ کننده استفاده کنید.

از روش های برطرف کردن جای جوش میکرونیدلینگ است که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب میکرونیدلینگ چیست را مجله میس و مستر مطالعه کنید. 

سوالات متداول در رابطه با موضوع سرم صورت چیست ؟

در بخش انتهایی این مقاله به برخی از رایج ترین سوالات شما در رابطه با موضوع سرم صورت چیست ، خواهیم پرداخت.

سرم صورت چیست ؟

سرم صورت یک محصول آرایشی است که با تکیه بر فرمولاسیون قدرتمند خود می تواند، مواد مغذی لازم پوست را تامین کند و بسته به نوع آن می تواند، پوست را از شر مشکلات پوستی (از خشکی گرفته تا آکنه و چروک ) که گریبان آن را می گیرد، نجات دهد.

از چه سرمی باید استفاده کنم؟

سرم‌های پوستی تنوع بسیار زیادی دارند و هر کدام بسته به ترکیبات موجود در خود فوایدی دارند. به همین خاطر است که انتخاب محصول مناسب از بین این همه سرم می‌تواند سخت و چالش ‌برانگیز باشد. ما در این مقاله علاوه بر معرفی انواع سرم صورت به کاربرد هر کدام اشاره کرده ایم. به این ترتیب شما می توانید، با توجه به نیاز پوست خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

نکات مهم برای تهیه سرم صورت چیست ؟

سرم صورت را باید با توجه به نوع پوست خود و مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می کنید، انتخاب و تهیه نمایید. در خرید سرم صورت توجه داشته باشید که محصول دارای مهر استاندارد یا پروانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باشد. همواره سعی کنید از مارک های شناخته شده سرم صورت خرید کنید تا اثرات، مضرات، هشدارها و عوارض ناشی از استفاده آن روی قوطی درج شده باشد.